Emoties doorvoelen in 90 seconden

Emoties doorvoelen in 90 seconden

Emoties doorvoelen in 90 seconden

Van nature zijn mensen pijn vermijdend en genot zoekend. Pijn, ongemak, angst, verdriet en eenzaamheid zijn voorbeelden van emoties die als niet prettig worden ervaren. Iets wat een ieder meestal zo snel mogelijk weg wil hebben.

Echter, emoties en gevoelens hebben een functie. Sterker nog een gevoel en een emotie hebben een duidelijk verschil. Een emotie en gevoel geeft aan dat je lichaam je iets wilt vertellen. Wij leven in een maatschappij waarbij voelen op de tweede plaats is komen te staan. We leven vanuit ons verstand en niet meer vanuit ons gevoel.

Verschil tussen emotie en gevoelens.

  • Emoties zijn meestal afkomstig van het limbisch systeem en het meest primitieve deel van de hersenen. Emoties zijn echter aangeboren en genetisch bepaald als het resultaat van evolutie.
  • Gevoelens komen daarentegen voort uit de frontale kwab. Met andere woorden, gevoelens komen voort uit abstract denken.

“Een emotionele reactie is een chemisch proces dat maar 90 seconden duurt,

maar alles bepalend voor hoe we in het leven staan is hoe we met de herinnering aan deze emotie omgaan.”

En door,… Wanneer er dus iets gebeurt in de buitenwereld (trigger), volgt er een chemische reactie die door ons lichaam vloeit en onze volledig alert maakt. Deze sensatie duurt slechts 90 seconden. Dit betekent dat je dit proces kunt observeren, kunt beleven en voelen totdat het weer uit je lichaam wegebt. Ga eens na welke lichamelijke sensaties je voelt. Krijg je het warm? Een rare kriebel in je buik of een knijpend gevoel in je keel? Hoe voel jij je precies? Waar in je lichaam voel je dat?

Om iets te doorvoelen hoef je dus niet altijd te huilen of je verdrietig te voelen. Je mag 90 sec je helemaal uitleven en je daarna los gaan op de analyse. 

Emoties staan erom bekend zeer snel en direct te zijn. Ze vertegenwoordigen het alarm- en overlevingssysteem van het lichaam. Als we eenmaal begrijpen wat er is gebeurd en waarom we ons op een bepaalde manier voelen, verwijzen we naar gevoelens en niet naar emoties. Om een gevoel te hebben, is het noodzakelijk om na te denken over wat er is gebeurd (de emotie inschatten), na te denken over hoe we ons gedroegen, en er dus psychologisch dieper op in te gaan.

90 seconde regel Een interessante ontdekking is de ‘90 second rule’, gedefinieerd door de Amerikaanse hersenonderzoekster Dr. Jill Bolte Taylor. Taylor legt uit dat wanneer wij een emotie ervaren het minder dan 90 seconden kost voor een emotie getriggerd raakt, op chemische wijze door de bloedstroom loopt en het lichaam de emotie uitstoot. Mits je jezelf volledig opent voor de emotie en er met je volle bewustzijn bij bent, is er na die 90 seconden niets meer in het lichaam terug te vinden van het feit dat die emotie is gevoeld. Alles wat na die 90 seconden nog van die emotie wordt gevoeld komt omdat je keer op keer die emotie wilt wegduwen, verklaren of onder controle wilt krijgen. Het verzet tegen de emotie creëert keer op keer dezelfde chemische reactie in het lichaam en kan als een eindeloze loep doorgaan.

Ik ben van mening dat de buitenwereld een reflectie is van de binnenwereld. Voel ik me getriggerd door een ander, dan zegt het absoluut iets over mezelf. Door bij mezelf te rade gaan, leer ik juist heel veel van mensen die me het meeste triggeren. Ik hoef de oorzaak dus niet meer bij die ander te zoeken. Dat voelt enorm vrij!! Dat neemt niet weg dat die ander ook zijn eigen verantwoordelijkheid mag nemen.

Als ik er bijvoorbeeld achter kom dat iemand tegen mij liegt, schreeuw of mij raakt, pleit dat die ander niet vrij en mag ik die persoon aanspreken op zijn gedrag. Ik hoef dit echter niet persoonlijk te nemen, want het gedrag van die ander zegt op dat moment iets over die persoon en ik hoef daar niets mee. Alleen maar (door) voelen en rouwen, moeilijk he?

Delen